KAYSERİ İÇ KALESİ’NİN KORUNARAK KÜLTÜR VE SANAT ORTAMINA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ İÇİN İKİ KADEMELİ ULUSAL MİMARLIK YARIŞMASI
Tarihi İç Kale’nin Kültür ve Sanat ortamına dönüştürülmesi aşamasında tarihi İç Kale’yi dolduran mevcut yapılardan arındırarak bir mahalle karakterinde yeniden işlevlendirmesi amaçlanmaktadır.
Ancak bu durumda İç Kale’de ki kütlesel ve mekansal biçimlenişin konsepti ne olmalıdır? Tarihi kalenin bir tür duvar yapısı olduğu düşüncesinden hareketle duvarların zaman içinde meydana gelecek eskime ve strüktürel bozulmaya karşı nasıl ayakta tutmak gerektiği tartışılmıştır. Bu nedenle Osmanlı Mimarisi’nde strüktürel elemanların açılmasına karşı bir önlem olarak geliştirilen gergi demiri konstrüksiyonu tektonik bir transfer olarak yorumlanmıştır. (Şekil 4) Böylece Tarihi İç Kale de tasarlanacak mahallenin mimari dokusu için sütrüktürel bir eleman olan “gergi demiri” ni bir arkitip olarak kullana gridal bir sürtüktür geliştirilmiştir.
İç kale içinde tasarlanan mahalle bu gridal sürtüktür esas alınarak beş aşamalı katmanlaşma sonucunda kütlesel ve mekansal kimliğine kavuşmuştur.
- Katman -1: İç kale içindeki boşluğu zemin altında müze olarak değerlendirildiği katmandır.
- Katman 0: İç kale içindeki boşluktur.
- Katman 1: Bu boşluğu üç yönde kale duvarlarına taşıyan sütrüktürel elemanlar mevcuttur.
- Katman 2: Bir tür galeri katı olarak yorumlanabilecek düzenlemeyi içermektedir.
- Katman 3: Kale içindeki strüktürel boşuluğu örten çatı düzlemi ve gezinti yolları içermektedir.
- Katman 4: Kale içinde kurulan mahallenin güneş kontrol sistemidir.