İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ŞEHİR TİYATROLARI BEYOĞLU SAHNESİ MİMARİ PROJE YARIŞMASI
Şehir Tiyatroları Beyoğlu Sahnesi’ nin yer alacağı proje alanı, tarihi Vergi Dairesinin bulunduğu yapı adasında , Galata Kulesinin etki alanında bulunmaktadır.Yapı adası ve çevresinde zengin sivil mimarlık eserlerinin yanı sıra ; Haliç’ e açılan güçlü bir vistaya sahiptir. Yapı adası bu değerlere sahipken öte yandan zamanla eklenmiş yeni yapılar gerek mimari düzen, gerekse estetik açıdan ciddi anlamda görsel bir kirlilik yaratmaktadır.
Bizim önerimizin temel amacı; öncelikle kitlesel konumlanış olarak kentin bu önemli noktasına duyarlı bir müdahalenin koşullarını araştırmaktır.
Bu anlamda tiyatro mekanları barındıran mimari form 3 temel soruya yanıt oluşturmaktadır.
1. Galata Kulesi ve yakın çevresinin mekansal kurgusu buraya nasıl yansımalıdır?
2. Tarihi Vergi Dairesi tiyatro binası ile nasıl diyalog kurmalıdır?
3. Yerin sahip olduğu vista değerleri mimari düzenle nasıl buluşmalıdır?
Bunun dışında zengin bir tiyatro geleneğine sahip İstanbul’a bu sıkışık düzen içinde ,işlevsel, estetik ve teknolojik olarak kaliteli bir tiyatro binasını kazandırmak mimari açıdan temel sorunu oluşturmuştur.
Bu düşüncelerden hareketle, tasarımın mimari konsepti; Galata Kulesi’nin gölgesi diye belirlenmiştir. Gerçekten de yapıldığı zamandan beri çevresine yukarıdan bakan bu yapının gölgesi adeta bir deniz feneri gibi sürekli çevresinde gezinmektedir. Dolayısıyla mimari formun esin kaynağını bu anlardan biri oluşturmaktadır.
Öte yandan, yapı adasında yer alan vergi dairesi önemli bir II. Ulusal dönem yapısı olarak dikkati çekmektedir. Tiyatronun mekansal kurgusunu oluştururken vergi dairesinin mekansal geometrisinin düzenlerinden yararlanılmıştır. Özellikle fuaye ve diğer ana mekanlar kurulurken bu düzenle buluşması sağlanmıştır. Amacımız, tarihi vergi dairesi binasını dokunulmaz olarak algılatmaktan çok bu yapının yan cephesini tiyatronun yan fuayesinin esas cephesine dönüştürmekti. Böylelikle yaratılan ara mekan bir iç bahçe olarak işlev görmektedir.